download (1)

Reyn Ouwehand op Muzikantendag 8 juni

Interface presenteert Workshop Produceren met Reyn Ouwehand

Muzieknieuws 20-05-2013 11:05

De Muzikantendag On Tour heeft inmiddels een uitstekende reputatie opgebouwd. Iedere zoveel maanden staat er een editie ergens anders in het land. Het is dé plek voor muzikanten en producers om meer te weten te komen over zowel de artistieke als de zakelijke aspecten van het muzikant- en producerschap. Met productieworkshops, demopanels, Rock Your English en meer. Onze collega's van Interface Magazine presenteren de Workshop Produceren met topproducer Reyn Ouwehand op de Muzikantendag on Tour in Rotterdam, 8 juni. We spraken Ouwehand over zijn producties met Mister & Mississippi en Kane.

Het programma voor de Muzikantendag in Rotterdam is bekend. Ook de al in Groningen door Interface aangeboden Workshop Produceren met Reyn Ouwehand vindt daar weer plaats.

Bekijk de videoreportage die onze collega's van Interface op 25 mei 2013 in Groningen van deze interviewworkshop maakten.

Voor de exacte gegevens van de programmering kijk je op www.muzikantendag.nl

 

Interface presenteert
Workshop Produceren met Reyn Ouwehand
Reyn Ouwehand produceerde afgelopen jaar een van de meest succesvolle platen van Nederland: het debuutalbum van Mister & Mississippi. Daarvoor werkte hij met o.a. Qeaux Qeaux Joans, Kane, a balladeer, Rowwen Hèze en De Staat. In de door Interface gepresenteerde Workshop Produceren vertelt hij over de toegevoegde waarde van de producer, de geheimen van zijn sound en over zijn eigen studio ‘The Church’.

Lees verderop in dit artikel het interview als voorbereiding op deze workshop.

Overige panels, masterclasses en workshops

  • Masterclass Producing,  met Steve L Cooper. De Britse studioengineer, producer en labelmanager geeft een kijkje in de keuken van grote studio’s, labelbazen en producers. Cooper richtte in 2002 Radiotone Records op. Hij put uit zijn ervaringen met  Brian Eno, Elton John, Muse, Mary J Blige, Oasis en Portishead.
  • De ondernemende muzikant, met Perquisite en Joep Pelt. Hoe zet je een project op? Welke subsidiemogelijkheden zijn er? Wat kun je als componist of producer nog meer bereiken behalve een album en een tour?
  • Workshop Songwriting, met Tim Knol. In deze workshop gaat hij onder leiding van Fer Abrahams (3FM) in op het schrijfproces. Hoe komen liedjes tot stand? Waar haal je je inspiratie vandaan? Welke tips en trucs zijn er in het schrijfproces? Wat kan je van andere componisten leren? Aan wie laat je je liedjes als eerste horen?
  • Workshop Rock your English, met Buffi Duberman. In een wervelende workshop confronteert coach Duberman je met de Engelse taal: woordenschat, zinsbouw en uitspraak.
  • Managersforum, met Martijn Crama, Andries van Wieren en Aram Haagsman. Wat is de relatie met de artiest? Hoe breek je door?
  • Panel Hoe kom ik op de radio?
  • Panel Geld verdienen met je muziek
  • Panel Boeken over de grens
  • Panel Je muziek op Spotify en iTunes
  • Demospreekuren: laat je demo beoordelen door de mensen van DWDD, 3FM, Radio 2, Agents After All, OOR, Dox, 3voor12 en meer.

Muzikantendag On Tour
zaterdag 25 mei, Simplon, Groningen
zaterdag 8 juni, locatie n.t.b., Rotterdam
Kaarten € 10,- (www.ticketmaster.nl of via de bekende voorverkoopadressen)

De Muzikantendag on Tour wordt gepresenteerd door Buma en Sena. De dag wordt georganiseerd door Buma Cultuur en GRAP in samenwerking met POPnl, 3FM Serious Talent met medewerking van Interface Magazine en Musicmaker.

www.muzikantendag.nl

 

Interface Magazine presenteert Reyn Ouwehand
‘Produceren is allesbehalve een technisch verhaal’

Op 25 mei en op 8 juni is het Muzikantendag in respectievelijk Groningen en Rotterdam. Bij beide gelegenheden presenteert Interface Reyn Ouwehand, producer van bands als Kane, en A Balladeer en componist van filmmuziek. Hij gaat met het publiek in gesprek over produceren. We zochten hem alvast op in zijn studio in een Westfriese kerk. - door Kevin Pasman

‘Voorheen was ik een kluizenaar. Vanaf vorig jaar wilde ik meer naar buiten. Ik wil iets meer grip krijgen op wat er in Nederland gebeurt qua muzikanten. Dat vind ik ook leuk aan dingen als de Muzikantendag en Facebook: dat je ziet wat er allemaal speelt. Ik vind het leuk om al die jonge mensen te zien. Het niveau wordt ook steeds hoger.

‘Er zijn veel ideeën over de rol van een producer. Je hebt vaak ook een financiële of organisatorische verantwoording. Die is totaal niet creatief. Er zijn producers die echt alleen een product neerzetten, terwijl ik veel meer hands-on ben. Ik ben veel meer muzikant. Dat hele petje van producer is sowieso een beetje vaag. Zelfs binnen mijn eigen producties verschilt het; als er een bandje staat, ben ik totaal hands-off, maar bij een singer-songwriter niet.’

Durf
‘Mensen die net beginnen zitten vaak vol vragen met wat mag en wat niet. Er is niet één manier om iets te doen. De balans tussen aan de ene kant je basiskennis en aan de andere kant je creatieve vrijheid is best lastig. Hoe meer je weet, hoe intuïtiever je wordt. Soms vergeet je dat je steeds meer kennis opbouwt. Aan de ene kant durf je meer, maar ook omdat je weet dat aan de andere kant alles getackeld is, dus dat komt sowieso goed. Dan heb ik juist de rust en de vrijheid in mijn hoofd om te experimenteren. Je vergeet vaak hoe makkelijk je daar nu over denkt ten opzichte van vroeger.’

Plastic
‘Produceren is eigenlijk allesbehalve een technisch verhaal. Wat ik nu met Kane doe, vind ik ook heel erg leuk. Een beetje links van het midden mikken. Je moet aan het publiek denken, maar er moet ook voor de band een noodzaak zijn om die zesde plaat te maken, en dan moet je ook iets meegeven waardoor het weer interessant wordt. Ik vind het leuk om dat te begeleiden en daarin mee te denken.

‘Iemand die supersterk in zijn visie staat, kan de productie zelf doen. Een vriend van mij heeft met een oude Soundblaster geluidskaart en een plastic microfoontje een plaat opgenomen en dat is zó uitgesproken... Als ik daar aan zou gaan sleutelen, zou ik het kapot maken. Maar als je een traditioneel popbandje wilt zijn en wilt klinken als iets anders, dan heb je echt een producer nodig. Al die vaardigheden tegelijk, dat lukt gewoon niet. Dan is het handiger om er een producer bij te hebben.’

Frustratie
‘Ik nam op een gegeven moment mijn eigen bandjes zelf op, en toen nam ik die producerrol een beetje op me. Ik ging mensen bellen of ze dingen in wilden spelen. Maar het is ook een soort frustratie: dat je dingen hoort, maar niet krijgt en denkt: dan doe ik het zelf maar.

‘Eerst dacht ik altijd: eerst de muzikant en dan het instrumentarium. Nu ben ik zover dat ik denk: het instrumentarium is het belangrijkst, dan de muzikant en dan komen dingen als microfoons, preamps en het medium waarmee je opneemt en mixt. Het is veel belangrijker dat je je bron goed hebt.’ (door Kevin Pasman)

www.reyn.net 

www.studiothechurch.com

www.interface.nl 

www.muzikantendag.nl

Interface is een magazine voor muzikanten en producers. 
Alles over recording! Check hier

zoeken
zoeken