Nienke Kollias blijft scherp

Nieuwe ep en videoclip met Tarzan’s My Daddy

Muzieknieuws 22-12-2014 22:37

Met "Within Your Rights" heeft Tarzan’s My Daddy een nieuwe ep uitgebracht waarop de twee rockmeiden opnieuw laten horen dat ze als gitaar/drum-duo een behoorlijk heftige eigen sound hebben. Nienke Kollias is daar minstens voor de helft verantwoordelijk voor; als drumster én als zangeres. We vroegen haar om exclusief op Slagwerkkrant.nl te vertellen hoe een en ander tot stand is gekomen, en vooral hoe het is om als drummer een rocksound neer te moeten zetten in zo'n uitdagende bezetting.

door Bouke Bijlsma

Al in 2013 schreven wij kort over Nienke Kollias, die toen net was begonnen met een nieuw rockmeidenduo: Tarzan’s My Daddy. In dat Opmaatinterview vertelde de drumster hoe ze haar draai niet kon vinden op het Rotterdams conservatorium en haar plezier in drummen weer terugvond bij haar mentor Rob Kramer, en vooral bij haar nieuwe muziekpartner zangers-gitariste Suzanne Jalink, met wie ze als rockduo een robuuste rocksound neetzette. Als je onder DOWNLOAD op het pdf-icoontje klikt, kun je dat artikel uit 2013 nog eens rustig bekijken.

Wij vroegen Kollias hoe het haar en de band sindsdien is vergaan en of dit de eerste serieuze release van het duo is. 
‘De huidige ep en videoclip is niet het eerste dat we naar buiten brengen. Aan het begin van Tarzan’s My Daddy hebben we de videoclip Caged gereleased. Daarna hebben we een promo-ep opgenomen en verspreid. De huidige ep en video is wel het eerste ‘officiële’ dat we naar buiten brengen. Tussen het verspreiden van de promo-ep en het naar buiten brengen van deze ep en video is er veel gebeurd. We hebben redelijk wat bekendheid vergaard en op erg vette festivals gespeeld, zoals HobNob, RebelRock (B), Hongerige Wolf en Aangeschoten Wild. We merken dat het nu pas echt hard gaat, sinds we de huidige video Deal With It gereleased hebben. Sindsdien komen de festivals naar ons in plaats van dat wij moeten vragen of we kunnen spelen. Dat is erg leuk om te zien en een bevestiging van hetgeen waar we zelf in geloven en keihard voor werken.’

 

Bekijk hier de videoclip van de track Deal With It

 

 Jullie hebben gekozen voor de open sound van alleen drums en gitaar (+zang). Wat betekent dat voor jouw drumspel, en voor jouw muzikale rol?
‘Mijn muzikale rol binnen de band is groot. Dat is denk ik al snel wanneer je een duo bent. Ik merk dat door mijn rol in de band de nummers de hardere kant opgaan. Ik streef wel echt naar een harde, volle en lage sound. Ik probeer ook bij elk nieuw nummer weer op zoek te gaan naar een andere invulling van de groove. Ik neem niet snel genoegen met ‘zomaar’ een groove tussen bass, snare en hihat. Dat draagt in deze band niet genoeg. Het houdt me scherp in de creatieve invulling van drumpartijen. Ik streef er uiteraard wel naar dat het groovt. Dat is het aller belangrijkst’

Klopt het dat je in deze setting als drummer wat meer bottom moet leveren, en hoe pak je dat aan?
‘Ja dat klopt. We hebben natuurlijk geen bassist. Dat betekent echter niet dat we geen bassound hebben, maar de bas loopt altijd mee met de gitaarpartijen. We hebben dus nooit een aparte basslijn, wat inhoudt dat ik iets voller speel dan dat ik in een andere formatie zou doen. Het is echter niet zo dat alles helemaal vol speel. Ik ben wel echt een drummer die in dienst van het nummer speelt.’

Mis je soms niet een vollere sound, of gewoon toch een bassist erbij?
‘Een vollere sound mis ik totaal niet, omdat we een hele volle sound hebben. Ik vind zelfs dat wij een vollere sound hebben dan de meeste bands, omdat dat juist een van de belangrijkste dingen is waar we op focussen. Bands met grotere formaties zijn vaker gefocust op het spelen van aparte lijnen, terwijl wij echt moeten letten op sound en de volheid van een nummer. Het moet staan als en huis ondanks dat we met z’n tweeën zijn. Toch mis ik soms wel dat er geen bassist is. Ik mis niet per se een baslijn, maar meer het jammen met een bassist, het vertrouwen en de houvast die je aan elkaar hebt.’

Kun je wat vertellen over je sound en de set-up die je daarvoor gebruikt?
‘Ik speel met een vrij lage sound. Al mijn toms zijn laag gestemd. Ik vind dat goed bij de muziek passen. Mijn snare stem ik in verhouding met mijn toms wel redelijk hoog, al neig ik de laatste tijd ook naar een vrij lage snaresound. De stijl van de nummers verandert de laatste tijd van keihard naar iets melancholischer, maar de volle lage sound wil ik graag behouden. Ik speel op een vierdelige Sonor Force en mijn cymbals zijn Zildjians (K Custom Dark & Avedis).’ 

 

Hier kun je de volledige ep Within Your Rights beluisteren.

 

Wat is jouw rol bij het bedenken/schrijven van de nummers?
‘Mijn rol wisselt. Sowieso ben ik natuurlijk verantwoordelijk voor de invulling van de drums en groove, wat eigenlijk 50% van de sound is. Ook schrijf ik voor sommige nummers de teksten. Suzanne komt met een gitaarpartij en daarmee gaan we de repetitieruimte in. Mijn rol is denk de lage ondertoon en hetr donkere geluid van de nummers. Ik ben qua muzieksmaak niet een vrolijk type, dus er zal niet snel iets vrolijks uitkomen als we aan de slag gaan met het schrijven van nummers. We hebben trouwens ook geen ‘vrolijke’ nummers. We hebben dat wel geprobeerd, maar dat voelt voor ons beide niet lekker.’

Volgens de linernotes verzorgen jullie allebei de leadzang; hoe is dat verdeeld? En wat betekent dat voor jouw drumspel; pas je de partijen daarop aan?
‘Ja dat klopt. Bij ons is er geen verdeling van lead- of backingvocals. Vaak gaan mensen er vanuit dat de drummer backings doet, maar bij ons is dat niet het geval. De meeste nummers zijn ook geheel tweestemmig, wat dus inhoudt dat ik bij alle partijen de eerste of tweede stem zing. Dit doen we bewust weer om de sound zo vol mogelijk te krijgen. In het begin was dat heel lastig. Je speelt als drummer vaak al met vier ledematen en dan zing je ook nog zangpartijen die niet altijd meelopen met de groove van het nummer. Dat vergt echt oefening. Toch was dat niet het aller lastigst. Omdat wij met z’n tweeën zijn, ligt de rol van performen ook bij ons allebei. Je kan nog zo goed spelen, maar als je er als een zoutzak bij zit is het voor publiek ook niet leuk om naar te kijken. De combi van drummen, zingen en performen vergde zeker oefening. Nu gaat het vanzelf.’

Heb je naast TMD ook nog andere bands/projecten?
‘Naast Tarzan’s My Daddy speel ik in een akoestische coverband genaamd ‘Jane Acoustic Music’ (Tarzan & Jane ;). Dat is compleet het tegenovergestelde. We spelen daarmee pop- en jazzcovers. We worden voornamelijk geboekt door ondernemerverenigingen en zakelijke partijen, en het is echt bedoeld als achtergondmuziek.’

 


Geef je nog altijd les bij Cesar Zuiderwijks Music Station?
‘Na zo’n acht jaar te hebben gewerkt bij Cesar Zuiderwijks Musicstation ben ik mijn eigen drumschool begonnen ‘Beatschool Den Haag’. Hier geef ik met plezier les aan alle leeftijden en niveaus. Ik vind het een van de leukste dingen om te doen. Geen enkele leerling is hetzelfde en ik vind het super om te zien dat iemand snel vooruit gaat. Ik denk dat mijn focus tijdens de lessen vooral ligt op techniek, muzikaliteit en creativiteit. Ik vind het belangrijk dat leerlingen zelf ook dingen verzinnen in plaats van dat ik alles voorkauw. Dat maakt hen creatievere drummers.’

Wat verwacht/hoop je van de release van deze ep + clip?
‘We verwachten met het uitbrengen van vooral de videoclip een groter publiek te bereiken. We merkten dat mensen die ons nog nooit live hadden gezien het lastig te geloven vonden dat twee vrouwen echt hun instrument kunnen beheersen en helemaal los gaan op het podium. We hoopten dus echt een goed beeld neer te zetten waarbij men ons ziet spelen op het niveau waarop het live tijdens een gig ook is, waardoor we meer vertrouwen krijgen van boekers/programmeurs en nog vettere optredens aangeboden krijgen. We zien nu al dat dat goed werkt. We hebben een grotere fanbase dan ooit en er staan al vette optredens gepland voor 2015. Over twee maanden brengen we een volgende video uit.’

 

www.beatschooldenhaag.nl

www.facebook.com/tarzansmydaddy

zoeken
zoeken