Bax Groove Day 2014 - verslag

Verslag van een groovy groovedag in Goes

Muzieknieuws 02-09-2014 17:35

Op zaterdag 30 augustus organiseerde de Bax Shop te Goes de Bax Groove Day 2014. Slagwerkkrant was uiteraard aanwezig op deze drummersdag in de indrukwekkend onmetelijke muziekzaak (waar bijna wekelijks muzikale evenementen plaatsvinden op het uitgebreide "in store podium"), en genoot van clinics van Andy Gillmann, Cesar Zuiderwijk, Stef Broks, Koen Herfst en Sebastiaan Cornelissen. Ook gingen we even langs bij de Gen16-demo’s van Zildjian-demonstrator Simon Edgoose. Verslag van een geslaagde en inspirerende dag. Als je bij de video's linksboven op AFSPEELLIJST klikt, kun je steeds ook de andere video's en zelfs wat extra video's bekijken.

door Bouke Bijlsma

Sebastiaan Cornelissen opent zijn clinic maar meteen met een boel geweld: ‘Veel te veel noten weer’, verzucht hij later lachend bij het sigaretje, buiten op het parkeerterrein. Maar daarna neemt hij gas terug met een mooi verhaal over ghostnotes, en hoe je die kunt opbouwen door ze te laten overlappen met bijvoorbeeld bass of floor.

Bekijk hier de video waarin hij meespeelt met een track van zijn band Tristan (die opereert onder het motto ‘the best of the seventies brought to 2014’ ). Het gaat om een versie van het nummer Looking Back Over My Shoulder (Mike & The Mechanics), waarin allerlei onregelmatige geintjes zijn ingebouwd. De 7/8 in het couplet kon voor de uiteindelijke cd-opnamen door de beugel, maar de 9/8 in het refrein bleek uiteindelijk te gortig.

 

Andy Gillmann geldt als een brushesspecialist (met lesboek+cd Das Grosse Besenbuch en les-dvd Brushes Unlimited) en in Goes laat hij zich van zijn funky veegkant zien met een smaakvolle brushgroove over Stevie Wonder’s Superstition. Dat Gillmann van alle drummarkten thuis is, toont hij met zijn spel bij een meespeeltrack van Dave Weckl, maar ook bijna klassieke fragmenten.

Bekijk hier een video waarin Gillmann een mooie open solo speelt.

 

We nemen ook even een kijkje op de e-drumafdeling, waar Zildjian-demonstrator Simon Edgoose de nieuwste Gen16 bekkens demonstreert: ‘It’s not a normal cymbal, it’s not an electronic cymbal, it’s a third way.’ Edgoose laat zien en horen hoe de klank verandert als je de pick-up op een andere plek op het bekken plaatst. Meer naar de rand wordt de klank bijvoorbeeld donkerder. Hij plaatst zelfs een rivet in een van de gaatjes voor een lichte sizzleklank. Het publiek kan de demo volgen via de vele aanwezige headphones, maar het is ook aardig om even te luisteren hoe de Gen16’s klinken als je je koptelefoon afzet.

 

Koen Herfst is niet gekomen om zich te verliezen in subtiliteiten: ‘Ik ben altijd op zoek naar dingen die werken met veel power. In een groot stadion met Armin van Buuren kom je niet aanzetten met een ghostnote; dat komt niet over. Het ziet er natuurlijk ook gaaf uit, een drummer die helemaal uit zijn dak gaat. Ik ga wel altijd op zoek naar variatie, dat je niet steeds dezelfde dingen speelt die altijd wel werken. Natuurlijk heb je wel een aantal vaste patronen, maar zoals Sebastiaan ook al zei: je kunt altijd nieuwe combinaties maken.’

 

Herfst speelt op zijn clinic veel supersnelle metalgrooves, en verbaast daarbij vooral met zijn onvoorstelbaar rappe single strokes. Op verzoek van het publiek vertelt hij daar meer over, en doet hij met de zaal zelfs een gezamenlijke oefening ‘om aan je snelheid te werken’. Daarbij sla je steeds single strokes, afwisselend snel en halftempo: Gaat erom dat je even voluit gaat en daarna weer ontspant. Dat snelle deel kun je natuurlijk steeds sneller maken. ‘Uiteindelijk moet je zorgen dat je blastbeat snel maar vooral ook constant wordt. Nooit verslappen is essentie van metal.’
Herfst toont zich tussen al het pure speedgeweld toch behoorlijk soundgevoelig; zo wisselt hij midden in clinic van bekken, en zet bij de extra snares de snaren strakker en de vellen hoger: ‘gewoon omdat dat lekkerder klinkt in metal; strak en agressief.’

Bekijk hier een video waarin Koen Herfst een groove speelt met wat drum ’n’ bass-stukjes op die twee kleine extra snares links naast zijn hihat.

 

Aardig moment tijdens de clinic van Stef Broks is als Koen Herfst hem vanuit het publiek vraagt een bepaald onregelmatig fragment dat voorbij kwam in een van de meespeeltracks nader uit te leggen. Dat Broks ondanks alle mathematica in zijn getructe drumstijl toch ook behoorlijk op zijn gevoel en gehoor speelt, blijkt als hij toch even diep moet graven om te analyseren hoe het nou ook al weer precies zit met alle 5 tegen 4 tegen 6 tegen et cetera.

Hier zie je een video van Broks die dat fragmentje voorspeelt (groove met die splash), en je hoort Herfst beamen: ‘Ja, dat stukje.’

 

Verder gaat Broks dieper in op de vele syncopen in zijn spel ­– ‘helemaal mijn ding’ – en laat hij het publiek mee trommelen met een pittige beatverplaatsoefening, waarbij de bass/snare-beat steeds een zestiende verschuift. Goed oefenmateriaal! En niet alleen voor metal, aldus Broks. ‘Die beatdisplacments kun je altijd gebruiken in alle stijlen: Sting, Peter Gabriel, drum ’n’ bass, en wat dacht je van latin, daar barst het van de polyritmes.’

Bekijk hier een video waarin Broks meespeelt met een track van Textures: zeer muzikaal gespeelde doordenkmetal, met veel tom- en bekkenvariaties binnen de grooves.

 

Cesar Zuiderwijk begint op een vijftal snares, waarbij hij er aan een uiteindelijk de liefde verklaart: ‘Nou, Pearl… is er iemand aanwezig van Pearl? Deze kunnen jullie voor me reserveren.’

 

Cesar verbaast zich over het ietwat beduusde publiek, dat net als bij de andere clinics wat afwachtend is. Dan moet je net Cesar hebben: ´Jullie kijken of er een of andere strenge leraar voor je neus staat.’ Voor straf legt hij ze het een en ander uit over de strakke Moeller snaredrumtechniek, vertelt nog wat sappige anekdotes (zoals alleen Cesar dat kan), bijvoorbeeld over zijn ontmoeting met idool Brian Bennett (The Shadows) op zijn 65ste verjaardagsfeestje, en hoe zij daar samen de drumsolo van Little B speelden. Waarna hij zijn ode aan Bennett, Little C, speelt, met aan het einde een best heftige dubbele-bassdrumostinato; dat kan deze ouwe rockrot dus gewoon ook.

 

Een geslaagde editie van Bax Groove Day, die smaakt naar meer. Zoals gezegd, Bax Shop organiseert regelmatig allerlei muziekevents op het podium in de winkel, dus hou de site van de shop in de gaten:
www.bax-shop.nl

 

zoeken
zoeken