Tomas Haake: 'Oefenen lukt me echt niet'

Lees hier het interview en bekijk nieuwe videofragmenten van Meshuggah

Artist news 16-10-2014 16:10

Wel een nieuwe release, maar er staan geen nieuwe tracks op Meshuggah's liveregistratie The Ophidian Trek – of je moet intro en outro meetellen. In december is de band weer in Nederland, maar hoe zit het met nieuwe studio-opnames?Slagwerkkrant's Mark van Schaick belde met drummer Tomas Haake en vroeg hem naar de stand van zaken.

Eigenlijk kunnen we er kort over zijn: in Slagwerkkrant 184 (november-december 2014) verklaart Tomas Haake dat de opvolger van Koloss uit 2012 nog wel even op zich laat wachten: 'Wij zitten met onze gedachten bij een nieuwe studioplaat, maar die zal waarschijnlijk niet voor 2016 verschijnen. We zijn een stelletje trage gasten, hoor.'

Zodoende kunnen we The Ophidian Trek dus als een zoethoudertje zien. Een loodzwaar, tamelijk vlekkeloos zoethoudertje, dat wel. Klik hier voor de Spotify-playlist bij Slagwerkkrant 184 met o.a. The Ophidian Trek.

Meshuggah is door initiatiefnemer, fotograaf en regisseur Anthony Dubois mooi in beeld gebracht voor de dvd-release (ook blu-ray). Hier krijg je een indruk met Do Not Look Down:

Tomas Haake vertelt in Slagwerkkrant 184 hoe een schouderblessure maakte dat hij zijn opstelling grondig herzag. Feit blijft dat hij buiten de tournees van Meshuggah weinig drumt. Songs schrijven doet Meshuggah namelijk in de computer, allereerst. De riffs van Fredrik Thordendal en Mårten Hagström worden op geprogrammeerde drumpartijen gezet om te kijken hoe ze het best naar voren komen. Tomas: 'Iedereen gebruikt daarvoor zo'n beetje dezelfde virtuele drumkit, mijn oude Sonor stond daarvoor model, met een selectie aan Sabian-bekkens. We hoeven niet door die immense geluidsbibliotheek heen die Toontrack aanbiedt. Dat zou maanden kosten, een geheel custom drumstel ontwerpen. Het werkt zoals het werkt, al jaren. Het gaat om demo's, tenslotte, en die klinken al fantastisch.

‘Als ik programmeer verzin ik dingen die ik zou drummen. Als anderen dingen verzinnen voelt het... niet altijd even comfortabel. Maar ik ga er natuurlijk wel voor zitten... Neem Bleed, verzonnen door Fredrik. Daar heb ik lang aan gewerkt. Van de bodem van de put naar boven, haha. Ik dacht niet dat het mogelijk was. Maar met genoeg tijd lukt het. En dat mag dus niet bij elke song zo gaan, want dan zijn we jaren aan het repeteren voor we een album kunnen spelen.

‘We zijn het tegenovergestelde van AC/DC, in die zin dat we toch elk album weer iets nieuws willen bieden. Natuurlijk hoor je wel eens dingen in de trant van eerder werk, en sommige ideeën voelen gewoon goed zonder dat ze meteen heel nieuw zijn. Maar als er een lijn is in onze manier van componeren door de jaren heen, is het dat we steeds meer zijn uitgegaan van de vibe van een song. Minder naar de losse elementen kijken waaruit hij is opgebouwd. Niet alleen bedenken of het een interessant geheel is om te spelen, maar of het een bepaald gevoel oproept. Op een filmachtige manier, visueler, als het ware.’



‘Oefenen lukt me echt niet. Ja, als we nieuwe songs moeten leren, dan gaat het wel. De rest van de tijd loop ik vast als ik het probeer. Ik weet het gewoon niet meer na een tijdje. Maar doordat Fredrik veel drumt, ga ik ook meer oefenen. Fredrik bekijkt lesvideo's en zoekt uit hoe dingen beter kunnen klinken en overkomen. Hij is ook meer muzikaal gericht. Door hem ben ik met clicktracks gaan werken, ik heb uitgezocht wat wel en niet werkt als ik speel met clicktrack en ben me er comfortabeler mee gaan voelen.

'Ik luister nu meer naar de dingen waar ik als jonge drummer naar luisterde. Pink Floyd, Rush... Met elk album dat we maakten, zijn we de thrash ontgroeid waar we ooit mee begonnen. We proberen niet beïnvloed te raken door wat om ons heen gebeurt. Rond ons debuutalbum Contradictions Collapsewas het Bay Area thrash en fusion, maar met elk album zijn we van die tweedeling weggedreven. Het is ons eigen pad geworden, en dat hangt samen met dat we steeds minder naar muziek van anderen zijn gaan luisteren. Weinig metal, vooral...' 

Van The Ophidian Trek hier Dancers To A Discordant System:

Meshuggah treedt op 18 december 2014 op in de Melkweg Max in Amsterdam.

zoeken
zoeken