De DrumDrieDaagse 2023 was fenomenaal

Deelnemers lieten ons hun ervaringen horen

Events 25-08-2023 22:08

Op 18, 19 en 20 augustus 2023 organiseerden wij van Slagwerkkrant met Cesar Zuiderwijk's Music Station de 22e editie van de DrumDrieDaagse in Musicon, Den Haag. Met 72 deelnemers waren we uitverkocht, zoals ieder jaar, en de line-up was om van te dromen! En kwam helemaal tot z'n recht. We vroegen de deelnemers wat ze van het lange weekend vonden en uit de vele reacties hebben we onderstaand verslag gemaakt, inclusief foto's en video's.

Dit was de line-up van de 22e DrumDrieDaagse, met clinics en lessen van:

Horacio 'El Negro' Hernandez

Joost Kroon
Salle de Jonge
Koen Herfst
Joost Patocka
Cesar Zuiderwijk

En het vaste docententeam, met dit keer ook Soeshiel Sharma die percussieworkshops gaf, en verder Fred Cohen, Olaf Fase, Mark Eeftens, Rob Kramer, Dennis Boxem, Peter-Jan Eusman, Gerben de Bruijn, Erk Willemsen en Sarah Lavinia Feenstra & The Smart.
Vrijdagavondconcert: Masalsa ft Soeshiel Sharma & special guest Horacio 'El Negro' Hernandez
Zaterdagavond: sessie met The Smart en de drummers van de DrumDrieDaagse.

Ondertussen zijn ook de nieuwe data bekend voor 2024:
16-17-18 augustus. Check hier. 

Voor wie dit leest en nog niet weet hoe de DrumDrieDaagse in elkaar zit: je krijgt drie dagen lang clinics en lessen van topdocenten, waarbij je van elke docent één keer drie kwartier les krijgt in groepjes van zes. Na drie dagen ben je ondergedompeld in ongeveer alle facetten van leren drummen. 


De DrumDrieDaagse begon vrijdagmorgen 18 augustus 10.00 uur met de clinic van Joost Kroon (foto door Tim Emmen).  

Deelnemers schreven ons: 'Leuk dat Joost Kroon een medley had waarin talloze aspecten van zijn spel naar voren kwamen.' En: 'Hij laat een drumset voor duizenden euros meer waard klinken! Bizar. De ultieme touch.'

Daarna waaieren de 72 deelnemers uit over 12 studioruimtes van Musicon in Den Haag, dat weer de perfecte locatie voor dit evenement bleek te zijn.

Ze kregen les in groepjes van zes.
We noteren: 'De ritmes van Gerben de Bruijn had ik net op een 30-dagen chops workshop gehad. Zijn latin toepassing was nieuw voor me. Deze les werd alom veel gewaardeerd.' En: 'Hij weet van op het oog iets simpels en heel moois te maken'. 


De tweede clinic op vrijdag was van Koen Herfst (foto boven door Tim Emmen). Reacties: 'Deze drumclinic vond ik de meest interessante. Over het opnemen van drums. Ik heb zelf namelijk een youtubekanaal en daarvoor neem ik natuurlijk ook mijn drums op. Misschien dat ik binnenkort maar eens een interface ga aanschaffen, daar kan ik dan meerdere microfoons op aansluiten.'


Koen kreeg aan het slot van zijn clinic assistentie van Cesar Zuiderwijk én ook het publiek. Koen nam de sessie op en kondigde aan de sample te gaan gebruiken voor een track van Drum Demons. 

Het vrijdagavondconcert van Masalsa ft Soeshiel Sharma & special guest Horacio 'El Negro' Hernandez werd een uniek evenement. Horacio zou twee nummers meedoen, maar speelde simpelweg het hele concert mee, zonder enige repetitie. Een deelnemer schreef ons: 'Het meest bijzonder vond ik de aanwezigheid van Horacio Hernandez en zijn optreden samen met alle extra percussie van de Masalsa band. Ik had latin muziek niet verwacht, maar vond het erg leuk.' 

De eerste clinic van de zaterdag, lekker vroeg 's ochtends om 10 uur was van Salle de Jonge. Reacties: 'Ik vond Salle geweldig, super relaxed èn vakkundig. Ook al hou ik van Metallica & Guns, het mag ook wat ‘zachter’ is de conclusie.'En: 'Ja, als je zo'n hiphopgroove kunt slaan ben je zo weer een seizoen verder.' En: 'Zijn clinic vond ik heel inspirerend. Vooral veel respect voor zijn moedige keuze om in zijn zoektocht een eigen muzikale weg te volgen.'

Daarna volgden weer de groepslessen en die van Salle werd ook zeer gewaardeerd: 'Mijn persoonlijke highlight van dag 1 was de les van Salle de Jonge. Een duidelijk verhaal waar je goed mee aan de slag kan.' En: 'Vooral de les van Salle was een eyeopener, hoe je met kleine aanpassingen een totaal ander geluid produceert.'En: 'Bij Salle hebben we het gehad over de sound van je drums; dat je door plaatsing van je drumsticks weer een andere unieke sound kan creëren.'

En toen was het tijd voor waar velen naar hadden uitgekeken, de clinic van Horacio Hernandez: 'Je weet dat het een wereldklasse drummer is, maar als je hem dan aan het werk ziet dan valt je mond toch open...' 

Horacio begon met een solo over vamp, die binnenkort uit gaat komen van zijn hand: Doctor Tambor.

Percussionist Jeroen de Rijk was te gast op de DrumDrieDaagse en schreef op zijn LinkedIn pagina: 'Zijn ledenmatologische (nieuw woord) onafhankelijkheid is op het griezelige af razendknap. Als je je ogen dicht doet geloof je het niet. Zoiets krijg je naast ‘cultuur en genetica’ alleen voor elkaar door vanaf jongsafaan héél veel oefenen. Ik bedacht onderweg naar huis iets van een ‘20/20/60’ verhouding. Daarnaast is bij hem alles ook nog meteen ‘muziek’; bezield, speels, intuïtief, communicatief en enorm swingend. Het kan geen toeval zijn dat o.a. ene Carlos Santana van z’n diensten gebruik maakte.' En een deelnemer schrijft ons: 'Horacio, doordrenkt van de clave als een 2e natuur.' En een ander: 'De clave van Horacio, een heel andere wereld en prachtig om te zien, maar niet mijn muziek (ik kom uit Volendam, erg ver van Cuba...). 

Horacio had aan het slot van zijn clinic nog 5 minuten tijd en besloot dan maar in vijven te gaan spelen, samen met de zaal: 'Five in Five'. 


Nog twee uur groepslessen na deze clinic. Over de percussieworkshop van Soeshiel Sharma lezen we: 'Het was ontroerend hoe Soeshiel vanuit de geschiedenis van Afrika en de Cariben liet zien hoe de latin ritmes tot stand zijn gekomen' 


De lessen van Dennis Boxem vielen goed in de smaak ook: 'Voor mij was zijn les, spelen met de click, een eye-opener.'En: De clicktraining was verhelderend, hoewel ik er wel steeds naast zat...' En: 'Nu weet ik waarom ik John Bonham zo fenomenaal vind grooven, namelijk met de bass iets ervoor en de snare iets na de click.'En: Ook nuttig om kritisch naar je spel te laten kijken door Dennis Boxem; hij hoort en ziet alles.'

 

Zaterdagavond was het tijd om de bandcoachinglessen van Sarah Lavinia Feenstra en haar band The Smart, die twee dagen lang groep voor groep hadden begeleid, op het podium in praktijk te brengen. We noteren: 'Ik vond het enthousiasme van Sarah Lavina Feenstra bij de bandcoaching en de avondoptredens zeer aanstekelijk. Sarah had goed oog voor de ondersteuning van vooral de (jongere) beginners.' En: 'Ook de bandcoaching was voor mij en velen een hoogtepunt, we dromen allemaal van een podium!'

Joost Patocka's jazzkitje stond zondagochtend op de vloer opgesteld met de stoelen er dichtbij omheen. Een deelnemer vond 'de brushes en jazz-patterns van Joost Patocka' een hoogtepunt van de DrumDrieDaagse. 

Daarna weer groepslessen! 'Les van Fred Cohen was prima. Fijn om samen te drummen!'En: 'Zijn analyse van Kashmir van Led Zeppelin was top: drummer Bonham en gitarist Page spelen verschillende maatsoorten. En wij mochten dit uitproberen op een elektronisch drumstel.'

 

En de laatste clinic van het weekend was voor Cesar Zuiderwijk zelf, geestelijk vader en organisator van de DrumDrieDaagse, samen met Slagwerkkrant. Een deelnemer schrijft: 'De solo van Cesar was heel inspirerend met die koebellen (More Cowbell!)' En: 'Iemand als Cesar moet je in huis hebben als mentor om op rustige manier patronen omgedraaid te leren.' (foto door Tim Emmen)

En toen was het tijd voor de laatste twee lesuren. Over de lessen van Olaf Fase lezen we: 'Hij had verfrissende ideeen voor drumduetten. En: 'Memorizen van partituren bij olaf ook handig voor uit het hoofd te spelen.'

'Zo fijn om voor het eerst jazz proberen te spelen bij Peter-Jan Eusman.' 

Iemand vond 'de de hihatpatronen van Mark Eeftens 'een van de meeste leerzame momenten van de D3D. Een ander schrijft: 'Een enkele of dubbele slag lang volhouden, niet een paar maten maar minuten lang; dan gaat er plots iets zwabberen, uit de maat of spierverkrampingen. Dat wordt beter als je dat blijft oefenen.'

'Bij Erk Willemsen namen we in de tuin 20 tips door om een betere drummer te worden; leuk om daarover te brainstormen.'

'Rob Kramer was drumwise de nr 1. Terug naar de basis: techniek.'. En: 'In de les van Rob Kramer hebben we de moeller methode behandeld'. En: 'Je zou gelijk alles te koop op marktplaats zetten en duiksport gaan beoefenen hahaha.' 

En tot slot zegt een van de deelnemers: 'Ik heb vooral genoten van alle verhalen van de professionele drummers. Hoe ze hun drumkit hebben samengesteld en wat de behoefte daarin is. En natuurlijk wat het plezier is om elke dag te (mogen) spelen. Daarbij heb ik veel geleerd of je wel of niet met een clicktrack wilt/kunt spelen. En hoe je die kunt gebruiken om je spel nog completer te maken.'

Dank voor jullie reacties, Edwin Reedijk, Etienne Deul, Bart Vliegen, Henk-Jan Wormgoor, Corne Tak, Pauline Wegman, Ronald Stiefelhagen, Kees Tijsterman, Paul van Muijden, George Daams, Evert Veerman, Piet Karsten, Jaimy Waanders, Michiel Oudegeest en Marcel Zimmer. We hebben ze in bovenstaand artikel verwerkt. En Tim Emmen, dank voor de foto's. 

En zo was de DrumDrieDaagse 2023 een feit, en maakte Dennis Boxem tot slot een groepsfoto! 

 

Met veel dank aan alle docenten, de geweldige crew van Musicon Den Haag inclusief Musfik en Ivar die het geluid verzorgden, en natuurlijk zeker ook aan onze sponsors Pearl, Roland en Drumland Terpstra. 

DrumDrieDaagse 2023
18-19-20 augustus, Musicon, Den Haag
www.drumdriedaagse.nl

DrumDrieDaagse is een project van Slagwerkkrant en Cesar Zuiderwijks Music Station, mede mogelijk gemaakt door Pearl drums, Terpstra Muziek Drumland en Roland.

 

zoeken
zoeken